국회 예결위 한병도 위원장 면담. 사진/경기도
국문 기사
◆ 국회 방문해 국비사업 지원 본격화
김동연 경기도지사가 17일 국회에서 한병도 국회 예산결산특별위원회 위원장, 이소영 예결위 간사를 잇따라 만나 2026년도 경기도 핵심 국비사업에 대한 지원을 건의했다. 경기도가 건의한 15개 주요 사업의 현재 정부예산은 5,741억 원이며, 도는 1,917억 원의 증액을 요청했다. 증액이 반영될 경우 15개 사업 국비는 7,658억 원으로 증가한다.
◆ 교통·복지·안전 등 5개 분야 세분화
교통 분야는 일산대교 통행료 지원 200억 원을 비롯해 대광위 준공영제 235억 원, 도봉산~옥정 광역철도 263억 원, 신안산선 복선전철 민간투자사업 297억 원, 특별교통수단 운영 124억 원 등 5개 사업을 우선 추진한다. 복지 분야에서는 임산부 친환경 농산물 꾸러미 예산 77억 원, 건강가정지원센터 운영비 24억 원을 요청했다. 안전 분야는 세월호 추모시설 건립 13억 원, 선감학원 옛터 역사문화공간 조성 9억 원, 안산마음건강센터 운영비 37억 원을 포함했다. 기후·환경 분야는 소각시설 설치 84억 원, 순환경제이용센터 조성 85억 원, 클린로드 조성 15억 원을 담았다.
국회 예결위 한병도 위원장 면담. 사진/경기도
◆ 일산대교 전면무료화 전략...언론 보도 부인
일산대교 통행료 국비지원은 전면무료화를 위한 구체적 전략이다. 경기도는 내년 1월 1일부터 통행료의 50%를 도예산 200억 원으로 지원해 기존 통행료 1,200원을 600원으로 낮출 계획이다. 여기에 국비 200억 원이 추가되면 통행료 전면무료화가 가능하다. 김동연 지사는 "400억 원이 필요한데 도에서 200억 원을 내므로 나머지를 국비로 지원해달라"고 설명했다. 경기도는 일산대교 매입(5,000억 원 이상 소요)보다 통행료 재정지원으로 가닥을 잡았다. 강민석 도 대변인은 "일산대교 통행료 인상을 검토한 사실도 없고 검토할 생각도 없다"며 17일자 일부 언론의 '통행료 인상 검토' 보도는 사실이 아니라고 밝혔다.
류홍근 기자
Below is the complete English translation of the above article by Google Translate. Please note that there may be errors in the English translation.
◆ Governor Kim Dong-yeon Requests 191.7 Billion Won in Additional Government Budget for Gyeonggi Province's Key Projects
Governor Kim Dong-yeon of Gyeonggi Province met on the 17th with Han Byung-do, chairperson of the National Assembly's Special Committee on Budget and Accounts, and Lee So-young, a committee member, to request government budget support for Gyeonggi Province's key projects for 2026. The province requested 191.7 billion won in additional budget for 15 major projects. The current government budget for these 15 projects stands at 574.1 billion won, and if the requested increase is approved, the total government budget will reach 765.8 billion won.
◆ Five Fields Including Transportation, Welfare, and Safety
The transportation sector prioritizes five projects: 20 billion won for toll support for Ilsan Bridge, 23.5 billion won for Daeguang Bus Company's semi-private operation, 26.3 billion won for the Dobongsan-Okjeong metropolitan railway, 29.7 billion won for the Shin-Ansan Line double-track railway private investment project, and 12.4 billion won for special transportation operations. In the welfare sector, the province requested 7.7 billion won for an eco-friendly agricultural product package for pregnant women and 2.4 billion won for community family support center operations. The safety sector includes 1.3 billion won for the Sewol Ferry Memorial Facility, 900 million won for creating a historical-cultural space at the former Seongan School site, and 3.7 billion won for Ansan Mental Health Center operations. The climate and environment sector includes 8.4 billion won for incinerator facility installation, 8.5 billion won for creating a circular economy utilization center, and 1.5 billion won for the Clean Road project.
◆ Ilsan Bridge Toll Elimination Strategy...Media Reports Denied
The Ilsan Bridge toll government budget support is a concrete strategy for complete toll elimination. Gyeonggi Province plans to reduce the existing toll from 1,200 won to 600 won starting January 1, 2026, by providing 20 billion won from provincial budget to cover 50% of tolls. With an additional 20 billion won in government funds, complete toll elimination becomes possible. Governor Kim stated, "40 billion won is needed, and the province will provide 20 billion won, so we request the remaining amount be supported by government funds." The province decided on toll fee financial support rather than purchasing Ilsan Bridge, which would cost over 500 billion won. Provincial spokesman Kang Min-seok stated, "Governor Kim has not reviewed toll increases and has no intention to do so," denying media reports on the 17th claiming the province was considering toll increases.
Reporter: Ryu Hong-geun