23일 국회 소통관에서 열린 수도권 서남부 광역철도 추진 기자회견 참석자들이 기념 촬영을 하고 있다. 사진/시흥시
국문 기사
◆ 경제성 부족으로 중단된 사업, 통합안으로 재추진
경제성 부족 등으로 추진이 중단된 수도권 서남부 광역철도 사업이 기존 노선을 하나로 묶는 통합안으로 다시 추진된다. 인천과 경기 시흥시, 부천시를 거쳐 서울 서남권까지 연결하는 광역 철도망을 구축한다.
시흥·광명·부천·인천 등 4개 시는 23일 국회 소통회관에서 기자회견을 열었다. 4개 시는 제4차 국가철도망 구축계획의 제2경인선·신구로선과 시 주도 신천-신림선을 단일 체계로 통합한 광역철도 사업을 민간 투자 방식으로 재추진한다고 밝혔다. 기자회견에는 더불어민주당 문정복(시흥시갑) 의원 등 해당 지역 출신 국회의원들도 참석했다.
◆ 구로차량기지 이전 무산으로 사업 중단…KDI 경제성 미달
해당 사업은 지난 2021년 제4차 국가철도망구축계획에 반영됐다. 그러나 사업 전제조건인 '구로차량기지 광명 이전' 사업이 2023년에 무산되면서 제2경인선 변경 필요성이 발생해 사업이 멈췄다.
특히 2023년 대우건설이 이를 민자사업으로 추진하기로 했으나 광명·시흥에서 수요가 적었다. 2025년 1월 말 한국개발연구원(KDI) 적격성 조사 결과 경제성이 나오지 않아 사업을 철회했다.
◆ 인천 청학~서울 목동·신림 두 갈래 노선…2036년 완공 목표
재추진되는 광역철도는 인천 청학에서 논현·도림·서창을 거쳐 시흥 은계에서 두 갈래로 나뉜다. 한 노선은 부천 옥길·범박을 지나 서울 구로·목동으로, 다른 노선은 광명 하안을 지나 서울 금천·신림동으로 연결된다.
시흥시는 국토부가 내년 1월 민자 적격성조사 의뢰서를 한국개발연구원에 제출하면, 2027년 상반기 민자 적격성조사, 제삼자 제안 공고를 거쳐 2028년 우선협상대상자를 선정한다는 계획이다. 2030년 착공해 2036년 완공을 목표로 한다.
임병택 시흥시장은 "수도권 서남부 광역철도는 시흥 시민의 일상을 바꾸는 핵심 인프라로, 오랜 시간 교통 불편을 겪는 시민들에게 실질적인 변화를 선사할 수 있도록 끝까지 최선을 다하겠다"고 말했다.
최종룡 기자
영문 기사
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Southwest Metropolitan Area Railway Revived with Integrated Plan…Completion Target 2036
Connecting Incheon Cheonghak to Seoul Mokdong and Sillim…4 Cities Including Siheung, Gwangmyeong, Bucheon, Incheon Pursue Private Investment Project
◆ Project Halted Due to Lack of Economic Feasibility, Revived with Integrated Plan
The Southwest Metropolitan Area Railway project, which was halted due to lack of economic feasibility, is being revived with an integrated plan combining existing routes. The plan establishes a metropolitan railway network connecting Incheon, Siheung and Bucheon in Gyeonggi Province, to the southwestern part of Seoul.
Four cities including Siheung, Gwangmyeong, Bucheon, and Incheon held a press conference at the National Assembly Communication Hall on December 23. The four cities announced they will re-pursue the metropolitan railway project as a private investment project, integrating the 2nd Gyeongin Line and Singuro Line from the 4th National Railway Network Plan with the city-led Sincheon-Sillim Line into a single system. National Assembly members from the region, including Democratic Party lawmaker Moon Jeong-bok (Siheung-si Gap), attended the press conference.
◆ Project Halted After Guro Depot Relocation Failed…KDI Found Insufficient Economic Viability
The project was included in the 4th National Railway Network Plan in 2021. However, the project stalled when the 'Guro Depot Relocation to Gwangmyeong' project, a prerequisite for the project, fell through in 2023, creating the need to modify the 2nd Gyeongin Line.
In particular, Daewoo Engineering & Construction decided to pursue this as a private investment project in 2023, but demand was low in Gwangmyeong and Siheung. The project was withdrawn after the Korea Development Institute (KDI) feasibility study at the end of January 2025 found insufficient economic viability.
◆ Two-Branch Route from Incheon Cheonghak to Seoul Mokdong and Sillim…Completion Target 2036
The revived metropolitan railway runs from Incheon Cheonghak through Nonhyeon, Dorim, and Seochang, then splits into two branches at Siheung Eungye. One route passes through Bucheon Okgil and Beombak to Seoul Guro and Mokdong, while the other passes through Gwangmyeong Haan to Seoul Geumcheon and Sillim-dong.
Siheung City plans that once the Ministry of Land, Infrastructure and Transport submits the private investment feasibility study request to KDI in January next year, it will go through the private investment feasibility study and third-party proposal announcement in the first half of 2027, select the preferred bidder in 2028, begin construction in 2030, and target completion in 2036.
Siheung Mayor Lim Byeong-taek said, "The Southwest Metropolitan Area Railway is core infrastructure that will change the daily lives of Siheung citizens, and we will do our best to deliver real change to citizens who have experienced transportation inconvenience for a long time."
By Choi Jong-ryong
중문 기사
以下是通过'谷歌翻译'翻译的中文版文章[全文]。翻译可能存在错误。
首都圈西南部广域铁路以整合方案重新推进…目标2036年完工
连接仁川青鹤至首尔木洞、新林…始兴、光明、富川、仁川4市推进民间投资项目
◆ 因经济性不足而中断的项目以整合方案重新推进
因经济性不足等原因中断的首都圈西南部广域铁路项目,以整合现有线路为一体的方案重新推进。该计划将构建连接仁川、京畿道始兴市、富川市至首尔西南部的广域铁路网。
始兴、光明、富川、仁川等4个城市于23日在国会沟通馆举行记者会。4市宣布将第4次国家铁路网建设计划中的第2京仁线、新九老线与市主导的新川-新林线整合为单一体系的广域铁路项目,以民间投资方式重新推进。共同民主党文正福议员(始兴市甲)等该地区出身的国会议员也出席了记者会。
◆ 九老车辆基地迁移失败致项目中断…KDI经济性未达标
该项目于2021年被纳入第4次国家铁路网建设计划。然而,作为项目前提条件的"九老车辆基地迁至光明"项目于2023年落空,导致第2京仁线需要变更,项目因此停滞。
特别是2023年大宇建设决定以民间投资项目推进,但光明、始兴地区需求较少。2025年1月底韩国开发研究院(KDI)适格性调查结果显示经济性不足,项目被撤回。
◆ 仁川青鹤至首尔木洞、新林双线路…目标2036年完工
重新推进的广域铁路从仁川青鹤经论岘、道林、西昌,在始兴银溪分为两条线路。一条线路经富川玉吉、凡朴通往首尔九老、木洞,另一条线路经光明下安通往首尔衿川、新林洞。
始兴市计划,若国土部于明年1月向韩国开发研究院提交民间投资适格性调查申请书,将于2027年上半年进行民间投资适格性调查和第三方提案公告,2028年选定优先协商对象,2030年开工,目标2036年完工。
始兴市长林炳泽表示:"首都圈西南部广域铁路是改变始兴市民日常生活的核心基础设施,我们将尽最大努力为长期遭受交通不便的市民带来实质性的变化。"
崔钟龙 记者