◆ 택시업계 "요금 싼 똑버스에 승객 뺏겨"
경기도 공공교통서비스 '똑버스' 확대로 도내 택시업계 불만이 고조되고 있다. 23일 택시업계는 경기 침체로 이용객이 줄어드는 상황에서 요금이 저렴한 똑버스에 승객을 뺏기고 있다고 호소했다. 도내 택시노조는 운영지역 공유에 대한 적절한 협의 없이 사업을 확장했다며 택시기사 생계를 고려하지 않았다고 비판했다. 똑버스는 경기교통공사가 운영하는 수요응답형 교통수단이다. 승객이 노선을 지정하는 방식으로 사실상 택시와 유사하게 운행된다.
◆ 파주·광주·이천 택시업계 반발 확산
파주 지역 개인택시조합 관계자는 "똑버스는 택시 수요를 가져가는 정책"이라며 "공공기관이 예산을 들여 민간사업을 침해하는 꼴"이라고 말했다.
파주시는 2022년 말 택시업계와 수차례 간담회를 열고 2023년 8월 택시비상대책위원회와 끝장토론회까지 개최했으나 불만은 여전하다. 광주 지역 개인택시조합도 똑버스 도입 후 승객이 크게 줄었다고 토로했다. 광주에서는 승객에게 2천원을 지원하는 '이음택시'가 운영 중이나 똑버스 도입 후 사업 규모가 축소됐다. 이천시 택시업계도 똑버스가 민간 택시 영업권을 침해한다며 반발하고 있다.
◆ 전문가 "민관 상생모델 필요"... 경기도 "매출 감소 아냐"
경기도청 관계자는 "내년 확정된 추가 증차 물량은 없다"며 "자체 분석 결과 똑버스 영향으로 택시 매출이 감소한 것은 아닌 것으로 보인다"고 밝혔다.
허재원 기자
영문 기사
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Gyeonggi Province 'Ddok Bus' Expansion Sparks Taxi Industry Backlash... "Infringing on Private Business"
Taxi Union Says "Business Expanded Without Consultation"... Gyeonggi Province Says "Taxi Revenue Not Declining"
◆ Taxi Industry Says "Losing Passengers to Cheaper Ddok Bus"
Complaints from Gyeonggi Province's taxi industry are mounting over the expansion of public transportation service 'Ddok Bus. The provincial taxi union criticized the expansion for not considering taxi drivers' livelihoods, stating it proceeded without proper consultation on sharing operating areas. Ddok Bus is a demand-responsive transportation service operated by Gyeonggi Transportation Corporation. It operates similarly to taxis with passengers designating routes.
◆ Taxi Industry Backlash Spreads in Paju, Gwangju, Icheon
A Paju area individual taxi cooperative official said "Ddok Bus is a policy that takes away taxi demand" and "it's a case of public institutions using budgets to infringe on private business." Paju City held several meetings with the taxi industry in late 2022 and held an extended discussion with the Taxi Emergency Committee in August 2023, but complaints remain. The Gwangju area individual taxi cooperative also expressed frustration that passengers decreased significantly after Ddok Bus introduction. In Gwangju, 'Eum Taxi' supporting passengers with 2,000 won is operating, but the business scale has shrunk after Ddok Bus introduction. The Icheon taxi industry is also protesting that Ddok Bus infringes on private taxi business rights.
◆ Expert Says "Public-Private Coexistence Model Needed"... Gyeonggi Province Says "Revenue Not Declining"
Jang Jae-min, Director of Korea Urban Policy Research Institute, analyzed that "transportation disadvantaged areas have overlapping deployment of Ddok Bus, village buses, and taxis, creating pie-sharing competition." Director Jang suggested "a public-private coexistence model is needed where taxi operators are given priority for Ddok Bus operation rights or taxis perform Ddok Bus functions." A Gyeonggi Provincial Office official stated "there are no confirmed additional vehicle increases for next year" and "our analysis shows taxi revenue has not decreased due to Ddok Bus impact."
Heo Jae-won, Reporter