고양특례시의회 기획행정위원회, '고양시 버스 준공영제 실행 방안' 주제로 제11회 의정토론회 개최
국문 기사
◆ 16일 의정토론회 개최
고양특례시의회 기획행정위원회(위원장 공소자)는 10월 16일 제11회 의정토론회를 열었다. 고양연구원(원장 김현호)의 발제로 '고양시 버스 준공영제 실행 방안'을 논의했다. 고양연구원 백주현 박사는 "고양시 버스 운송업체의 경영 악화로 운수종사자 이탈이 가속화되면서 시민 이동권 저하가 우려되는 상황"이라고 말했다. 백 박사는 "민영제의 구조적 악순환을 해결하고 공공주도의 안정적인 대중교통 서비스 제공을 위해 노선입찰형 준공영제 도입이 필요하다"고 강조했다.
◆ 운수종사자 859명 부족, 운행률 67.5%
백 박사는 "2024년 7월 기준 고양시 운수종사자는 1,446명으로 적정 인원 2,305명 대비 859명이 부족해 버스 운행률이 67.5%에 그치고 있다"고 밝혔다. 백 박사는 "준공영제 도입 시 배차 간격 안정화와 운수종사자 근로 여건 개선을 통한 안전 운행 확보는 물론, 시가 노선권을 확보해 대중교통 소외지역 개선과 노선 조정이 가능해진다"고 설명했다. 이철조 의원은 "준공영제 도입이 재정 소요 증가를 수반하지만 배차 간격의 안정화와 운수종사자 근로 여건 개선을 통한 안전 운행 확보 등 필요성이 분명하다"고 말했다. 정민경 의원은 "고양시는 승용차 분담률이 60%를 넘는 상황에서 대중교통의 공공성 확보가 시급하다"며 "마을버스 중 장대 노선을 정리하고, 교통소외지역 연결 등 실질적 마을버스 기능을 하는 노선부터 단계적 공영제 도입을 검토해야 한다"고 강조했다.
◆ "시민 중심 교통 복지 정책 설계 기대"
공소자 기획행정위원장은 "오늘 이 자리가 단순한 제도 검토가 아니라 고양시 교통정책의 방향성을 새롭게 정립하는 논의의 장이 되었길 바란다"고 말했다. 공 위원장은 "준공영제가 진정한 시민 중심의 교통 복지 정책으로 설계될 수 있도록 현장의 목소리와 정책적 검증이 함께 이뤄지길 기대한다"고 덧붙였다. 기획행정위원회는 고양연구원과 함께 교통정책 개선을 위한 심층 토론을 지속할 계획이다.
김한규 기자
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Goyang City Council Discusses Bus Semi-Public Operation Implementation Plan
Subtitle: 11th Policy Discussion Forum on the 16th...859 Transport Workers Shortage, Proposes Route Bidding Type Semi-Public Operation
◆ Policy Discussion Forum Held on the 16th
The Goyang Special City Council Planning and Administration Committee (Chairperson Gong So-ja) held the 11th Policy Discussion Forum on October 16. It discussed 'Goyang City Bus Semi-Public Operation Implementation Plan' with a presentation by the Goyang Research Institute (Director Kim Hyeon-ho). Dr. Baek Ju-hyeon of the Goyang Research Institute said, "As the management deterioration of Goyang City bus transportation companies accelerates the departure of transport workers, there are concerns about reduced citizen mobility rights." Dr. Baek emphasized, "It is necessary to introduce route bidding type semi-public operation to solve the structural vicious cycle of private operation and provide stable public-led public transportation services."
◆ 859 Transport Workers Shortage, 67.5% Operation Rate
Dr. Baek said, "As of July 2024, Goyang City's transport workers numbered 1,446, which is 859 short of the appropriate number of 2,305, resulting in a bus operation rate of only 67.5%." Dr. Baek explained, "The introduction of semi-public operation will secure safe operation through stabilization of dispatch intervals and improvement of transport workers' working conditions, as well as enable improvement of public transportation underprivileged areas and route adjustments by securing route rights for the city." Councilor Lee Cheol-jo said, "Although the introduction of semi-public operation entails increased financial requirements, the necessity is clear, such as stabilization of dispatch intervals and securing safe operation through improvement of transport workers' working conditions." Councilor Jeong Min-kyung emphasized, "In a situation where Goyang City's passenger car share rate exceeds 60%, securing the publicness of public transportation is urgent," adding "We should organize long-distance routes among village buses that do not perform their original role, and review phased introduction of public operation starting with routes that perform actual village bus functions such as connecting transportation underprivileged areas."
◆ "Expect Citizen-Centered Transportation Welfare Policy Design"
Planning and Administration Committee Chairperson Gong So-ja said, "I hope today's meeting became a forum for discussion to newly establish the direction of Goyang City's transportation policy, not just a simple system review." Chairperson Gong added, "I expect field voices and policy verification to be conducted together so that semi-public operation can be designed as a truly citizen-centered transportation welfare policy." The Planning and Administration Committee plans to continue in-depth discussions to improve transportation policies with the Goyang Research Institute.
Reporter Kim Han-gyu