친환경 주차장으로 조성된 토당 제1공영주차장. 사진/고양시

◆ 공영주차장 요금 현실화, 2025년부터 3년간 단계 인상

고양시는 2008년 이후 17년간 동결한 공영주차장 요금을 2025년 7월부터 인상한다. 2025년 7월 11% 인상을 시작으로 2026년 7월 21%대 초반, 2027년 7월 30%대 초반까지 순차적으로 현실화한다. 3년 후에도 운영원가 77.24% 수준으로 설계해 시민 부담을 제한한다. 고양시 공영주차장 운영원가는 145억 5천만 원인데 수입은 85억 7천만 원으로 적자 상태다. 확보 재원은 노후시설 개선과 신규 공영주차장 조성에 재투자한다. 시는 올 8월 장기복무 제대 군인과 임산부까지 요금 감경 대상으로 확대했다.

◆ 역세권 공영주차장 유료화로 '알박기 주차' 해소

덕양구 원흥역, 일산동구 백마역, 일산서구 일산역 공영주차장 총 211면에 주차관제시스템을 도입한다. 원흥역(149면)은 2025년 1월부터 유료 운영한다. 백마역(35면)은 시범운영 중 2025년 하반기 전환 목표다. 일산역(27면)은 투수성 잔디 블록으로 친환경 녹색주차장으로 재정비했다. 무장애 동선 조성으로 장애인·노약자 접근성을 높였다. 장기 방치 차량 감소로 출퇴근 시간대 회전율이 높아져 실제 이용자가 필요한 시간에 주차공간 이용이 가능해진다.

◆ 노상주차장에 무인정산시스템 도입, 투명성 확보

고양시는 신원동 노상주차장(16면), 백석 먹자골목 노상주차장(41면), 대화공원 노상주차장(20면)에 LPR(차량번호판 자동인식) 기반 무인정산시스템을 올 8월 정식 도입했다. 시스템은 입차 시 차량 번호판과 시각을 자동 인식해 출차 시 요금을 산정한다. 이용자는 모바일 결제 또는 정산기로 납부한다. 운영 시간은 오전 9시부터 밤 9시까지 12시간이다. 운영 시간 외 입·출차도 자동 기록돼 무단 주차 억제 효과가 높다. 관리 인력 없이 운영 가능해 인건비 부담을 줄인다.

원흥 제1공영주차장.사진/고양시

류홍근 기자

Below is the full text of the English article translated from the above Korean article using 'Google Translate'. Please note that there may be errors in the English translation.

Goyang City Implements Real-World Parking Rates after 17-Year Freeze…"Smart Parking City" Acceleration

Phased rate increases over three years and unmanned system rollout establish fair parking culture

◆ Public parking lot rates increased in phases starting July 2025

Goyang City implements rate increases at public parking lots held flat since 2008. The phased hikes begin at 11 percent in July 2025, followed by early 20-percent increases in July 2026 and early 30-percent increases in July 2027. After three years, rates are capped at 77.24 percent of operating costs to limit citizen burden. Goyang City's annual operating cost for public parking reaches 1.455 billion won while revenue totals 857 million won, resulting in deficit operations. Recovered funds redirect to facility upgrades and new lot construction. The city expanded fee reduction eligibility in August to include long-service discharged military personnel and pregnant women.

◆ Transit hub parking lots shift to fee-based systems to resolve "parking monopolization"

Parking management systems install at 211 spaces across three transit hubs: Wonheung Station (Deogyang-gu), Baekma Station (Ilsan-dong-gu), and Ilsan Station (Ilsan-seo-gu). Wonheung Station lot (149 spaces) begins fee-based operation in January 2025. Baekma Station (35 spaces) targets late 2025 conversion following pilot operation. Ilsan Station (27 spaces) undergoes retrofitting as an eco-friendly green parking lot using permeable grass blocks. Barrier-free pathways enhance accessibility for disabled and elderly users. Decreased long-term parking and increased turnover during commute hours enable legitimate users to access spaces when needed.

◆ On-street parking lots adopt unmanned payment systems to ensure transparency

Goyang City formally implements LPR-based (license plate recognition) unmanned payment systems at three on-street lots in August: Shinwon-dong (16 spaces), Baekseok food alley (41 spaces), and Daehwa Park (20 spaces). The system automatically recognizes vehicle license plates and entry times, calculating fees at exit. Users pay via mobile payment or kiosk. Operating hours run 9 a.m. to 9 p.m. (12 hours). Entry and exit records outside operating hours remain automatically recorded, increasing deterrence against illegal parking. Operation requires no management staff, reducing labor costs.

Reporter: Ryu Hong-geun