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◆ 마포구청장·시의원 기자회견 열고 DMC 환승역 포함 요구

서울 마포구가 "대장홍대선에 디지털미디어시티(DMC) 환승역을 반드시 포함해야 한다"고 촉구했다. 박강수 마포구청장은 17일 소영철 시의원, 이민석 시의원과 함께 중구 상연재에서 기자회견을 열고 이같이 밝혔다. 대장홍대선은 경기 부천시 대장신도시와 서울 마포구 홍대입구역을 잇는 총연장 20.1km 광역철도 건설 사업이다. 2031년 개통을 목표로 정거장 12개소와 차량기지 1개소를 건설한다. 마포구는 사업 논의 초기부터 DMC 환승역 설치 필요성을 지속 제기했으나 DMC 환승역이 빠진 채 지난 15일 착공기념식이 열렸다.

◆ 타당성 용역 결과 경제성 지표 1.01…기준치 상회

마포구는 2023년 국토교통부 장관 면담을 추진해 DMC 환승역 필요성을 전달했다. 국토교통부 대도시권광역교통위원회 위원장 면담, 서울시 교통정책과 협의, 공식 의견서 제출 등 다양한 경로로 DMC역 신설 당위성을 강조해왔다. 마포구는 지난해 'DMC역 신설 타당성 용역'을 시행했다. 롯데몰 개발, 상암DMC 랜드마크 조성, 서울링 조성, 수색·DMC 일대 지구단위계획, 성산시영 재건축 등 5개 개발계획을 반영해 수요를 예측한 결과 경제성 지표(B/C)가 1.01로 기준치를 상회했다. 박강수 구청장은 "DMC 환승역 제외는 상암·수색 일대 교통수요와 서부권 교통망 발전, 주민 이동권 보장을 고려하지 않은 결정"이라며 "사업시행자와 관련 기초지자체 간 공식 협의가 이뤄지지 않았다"고 말했다.

◆ 원인자부담 방식 비판…"400억원 부담 요구는 억지"

마포구는 더불어민주당이 제시한 서울시와 마포구가 각각 50%씩 부담하는 '원인자부담 방식'을 "책임전가 식 주장"이라고 비판했다. 박강수 구청장은 "역사가 위치했다는 이유로 지자체에 책임을 지우는 것은 사업 성격을 지나치게 좁게 해석하는 것"이라며 "광역사업에 걸맞은 책임 구조 속에서 비용 논의가 이뤄져야 한다"고 말했다. 마포구에 따르면 2025년 본예산 기준 마포구 일반회계 규모는 8053억원으로 서울시 자치구 중 18위다. 예산의 50% 이상이 사회복지 분야에 투입돼 선택적으로 활용 가능한 재원이 제한적이다. 박강수 구청장은 "400억원 추가 부담 요구는 복지, 돌봄, 안전, 청소, 공공시설 운영 등 구민 생활과 직결되는 사업을 대폭 축소하거나 지연하라는 억지"라며 "주민 편의와 서부권 교통의 미래를 위해 DMC 환승역 설치를 반드시 이끌어내겠다"고 강조했다.

류홍근 기자

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아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Mapo District Strongly Urges DMC Transfer Station on Daejang-Hongdae Line

"Cost-Sharing Proposal Shifts Responsibility…Costs Should Be Discussed Within Metropolitan Project Framework"

◆ Mapo District Mayor and City Council Members Hold Press Conference Demanding DMC Transfer Station

Seoul's Mapo District urged that "the Digital Media City (DMC) transfer station must be included in the Daejang-Hongdae Line." Mapo District Mayor Park Kang-su held a press conference at Sangyeonjae in Jung-gu on December 17 with City Council members So Young-cheol and Lee Min-seok and made this announcement. The Daejang-Hongdae Line is a metropolitan railway construction project connecting Daejang New Town in Bucheon, Gyeonggi Province, and Hongdae Entrance Station in Mapo-gu, Seoul, with a total length of 20.1km. The project aims to open in 2031 with 12 stations and 1 train depot. Mapo District has continuously raised the need for a DMC transfer station since the early discussions of the project, but the groundbreaking ceremony was held on December 15 without the DMC transfer station.

◆ Feasibility Study Shows Economic Indicator at 1.01…Exceeds Standard

Mapo District arranged a meeting with the Minister of Land, Infrastructure and Transport in 2023 to convey the necessity of the DMC transfer station. The district has emphasized the justification for establishing the DMC station through various channels, including meetings with the Chairman of the Metropolitan Transportation Commission, consultations with Seoul's Transportation Policy Division, and submission of official opinions. Mapo District conducted a 'DMC Station Feasibility Study' last year. The study predicted demand reflecting five development plans including Lotte Mall development, Sangam DMC landmark construction, Seoul Ring construction, Susaek-DMC area district unit plan, and Seongsan City Housing reconstruction, and the economic indicator (B/C) was 1.01, exceeding the standard. Mayor Park Kang-su said, "The exclusion of the DMC transfer station is a decision that did not consider the transportation demand in the Sangam-Susaek area, the development of the western transportation network, and the guarantee of residents' mobility rights," adding that "no official consultation was held between the project implementer and related local governments."

◆ Criticizes Cost-Sharing Method…"Demand for 40 Billion Won Burden is Unreasonable"

Mapo District criticized the 'cost-sharing method' proposed by the Democratic Party of Korea, where Seoul City and Mapo District each bear 50%, as "an argument that shifts responsibility." Mayor Park Kang-su said, "Imposing responsibility on local governments just because a station is located there is an overly narrow interpretation of the project's nature," adding that "cost discussions should be conducted within a responsibility structure befitting a metropolitan project." According to Mapo District, the general account size of Mapo District is 805.3 billion won based on the 2025 budget, ranking 18th among Seoul's autonomous districts. More than 50% of the budget is allocated to social welfare, limiting discretionary funds. Mayor Park Kang-su emphasized, "The demand for an additional 40 billion won burden is merely an unreasonable claim to significantly reduce or delay projects directly related to residents' lives such as welfare, care, safety, sanitation, and public facility operation," adding that "we will definitely achieve the establishment of the DMC transfer station for residents' convenience and the future of western transportation."

By Ryu Hong-geun