당정중학교, 책쓰기 프로젝트 성과 공개. 사진/군포의왕교육지원청
◆ 1년간 12권 출판한 당정중학교
당정중학교(교장 이정우)는 2025년 한 해 학생·교사·학부모가 참여한 책쓰기 프로젝트로 『나·너·우리 함께 만든 책』 12권을 출판했다. 학교는 아침독서 10분 운영, 독서 골든벨, 북큐레이션 전시, 독서방송 등 학생 주도형 독서문화활동으로 기초를 다졌다. 독서동아리·도서부 중심 자율 독서프로그램 확대, 교사·학부모 동아리와의 연계활동으로 학교 전체 독서공동체를 형성했다. 책가방 속 책 찾기, 독서마라톤, 북웨이브·북크로싱 캠페인 등 실천형 프로그램으로 학생의 독서 습관과 문해력 증진을 이끌었다.
◆ 읽기를 쓰기로 확장한 도서관 교육
책쓰기 프로젝트는 단계별 글쓰기 지도, 워크숍, 피드백 활동으로 운영됐다. 학생은 경험과 감정, 상상력을 글·그림으로 표현했다. 교사·학부모는 각자의 시선과 목소리로 이야기를 더해 한 권 내에 '우리 모두의 목소리'를 담았다. 동료 저자 활동으로 학생의 자존감과 소통 능력이 향상됐다. 참여 학생의 표현력·문해력 향상에 실질적 효과를 거둔 것으로 평가된다.
◆ 지역과 함께한 출판기념회 개최
당정중학교는 창작 작품 낭독회, 학생 작품 전시, 참여자 활동 영상 상영으로 출판기념회를 열었다. 지역사회와 소통하는 '학교 속 작은 출판 축제' 형태로 진행됐다. 학교는 학생·교사·학부모가 함께 성장하는 독서·창작 중심 도서관 교육을 지속 운영할 계획이다.
류홍근 기자
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 전문입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
Dangjeong Middle School Publishes 12 Books in One Year with Students, Teachers, and Parents
Student-led reading culture activities expand to publication...gains in expression and literacy skills
◆ Dangjeong Middle School Publishes 12 Books in One Year
Dangjeong Middle School (Principal Lee Jeong-woo) published 12 books titled "Books Created Together by Me, You, and Us" through a collaborative book-writing project involving students, teachers, and parents in 2025. The school established its foundation through student-led reading culture activities including 10-minute morning reading sessions, reading quiz competitions, book curation exhibitions, and reading broadcasts. The school formed a school-wide reading community by expanding autonomous reading programs centered on reading clubs and library clubs, and by coordinating activities with teacher and parent reading circles. Practical programs such as finding books in backpacks, reading marathons, and book-wave and book-crossing campaigns cultivated students' reading habits and literacy improvement.
◆ Library Education Expanding from Reading to Writing
The book-writing project operated through step-by-step writing instruction, workshops, and feedback activities. Students expressed their experiences, emotions, and imagination through writing and illustrations. Teachers and parents added their own perspectives and voices to create "the voice of all of us" within each book. Through peer author activities, students' self-esteem and communication skills improved. The project achieved substantial effects on participants' expression and literacy development.
◆ Publication Celebration Held with Community
Dangjeong Middle School held a publication celebration featuring creative work readings, student art exhibitions, and participant activity video screenings. The event took place in the form of a "small publishing festival in school" that communicated with the local community. The school plans to continue operating reading and writing-centered library education where students, teachers, and parents grow together.
Reporter: Hong-keun Ryu