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◆ 수상 내용
한국국제협력단(KOICA·코이카)은 기관 소통 캐릭터 '피코(PeKO)'가 25일 서울 코리아나호텔에서 열린 '2025 대한민국 캐릭터 어워즈'에서 대상을 수상했다고 밝혔다. 피코는 대한민국 대표 캐릭터 최종 30선에 선정됐다. 이번 행사는 디지틀조선일보가 주최·주관하고 조선일보, 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 대통령 소속 국가지식재산위원회가 후원했다.
◆ 피코 활동 성과
피코는 코이카 핵심가치 중 하나인 평화(Peace)를 형상화한 캐릭터다. 2022년 코이카 공식 SNS에서 카드뉴스, 인스타툰 등 디지털 콘텐츠를 통해 데뷔했다. 지난해 11월 팝업스토어 '피코 평화의 숲'은 약 3,000명이 방문해 '2024 대한민국 팝업스토어 어워즈' 우수상을 받았다. 올해 9월에는 '2025 대한민국 지자체·공공 캐릭터 페스티벌'에서 개발협력 분야 최초로 이벤트 혁신상을 수상했다. 네이버 OGQ 마켓 피코 이모티콘 시리즈는 25,000건 이상 다운로드를 기록했다. 24일 출시한 카카오톡 이모티콘은 선착순 다운로드 이벤트 시작 17분 만에 소진됐다.
◆ 피코프렌즈 출시
코이카는 지난 7일 피코, 뽀용, 팟찌, 퓨리, 포슬 등 5종 캐릭터로 구성한 '피코프렌즈(PeKO Friends)'를 출시했다. 5종 캐릭터는 유엔(UN) 지속가능발전목표(SDGs) 기반인 5P, 즉 평화(Peace), 사람(People), 번영(Prosperity), 환경(Planet), 파트너십(Partnership)을 형상화했다. 류진 코이카 홍보실장은 "피코프렌즈와 함께 더 많은 분들이 평화와 사람, 번영, 환경, 파트너십 등 좋은 가치를 나눌 수 있기를 바란다"고 밝혔다.
김한규 기자
영문 기사
아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 전문입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
KOICA Character 'PeKO' Wins Grand Prize at 2025 Korea Character Awards
Selected Among Top 30 Representative Korean Characters; 'PeKO Friends' Series Launched
◆ Award Details
Korea International Cooperation Agency (KOICA) announced that its communication character 'PeKO' won the grand prize at the '2025 Korea Character Awards' held at Koreana Hotel in Seoul on January 25. PeKO was selected among the final 30 representative Korean characters. The event was hosted by Digital Chosun Ilbo and sponsored by Chosun Ilbo, Ministry of Culture, Sports and Tourism, Korea Creative Content Agency, and the Presidential Council on Intellectual Property.
◆ PeKO's Achievements
PeKO is a character embodying Peace, one of KOICA's core values. It debuted in 2022 through digital content such as card news and Instagram cartoons on KOICA's official social media. Last November, the pop-up store 'PeKO Forest of Peace' attracted approximately 3,000 visitors and won an excellence award at the '2024 Korea Pop-up Store Awards.' In September this year, PeKO became the first in the development cooperation field to win the Event Innovation Award at the '2025 Korea Local Government and Public Character Festival.' The PeKO emoticon series on Naver OGQ Market recorded over 25,000 downloads. KakaoTalk emoticons released on January 24 sold out within 17 minutes of the first-come-first-served download event.
◆ PeKO Friends Launch
KOICA launched 'PeKO Friends' on January 7, consisting of five characters: PeKO, Ppoong, Patji, Pyuri, and Poseul. The five characters embody the 5Ps, which form the basis of the UN Sustainable Development Goals (SDGs): Peace, People, Prosperity, Planet, and Partnership. Ryu Jin, KOICA's Director of Public Relations, said, "We hope that more people will share good values such as peace, people, prosperity, environment, and partnership together with PeKO Friends."
By Reporter Kim Han-gyu