경기도시흥교육지원청·시흥가온유치원 유아들, 오감으로 배우는 해양 생태교육

◆ 해양 수산물 직접 만지고 느끼며 배운다

시흥가온유치원(원장 강정숙)은 2025년 11월 3일부터 11월 17일까지 15일간 '건강한 도전! 오감 다시백 만들기'를 주제로 전체 유아 대상 해양 생물 수산물 교육을 진행한다. 교실에서 접하기 어려운 해양 식재료를 직접 만지고 느끼고 배우는 프로그램이다.

◆ 멸치·다시마·새우 오감으로 탐색

유아들은 멸치, 다시마, 새우 등 수산물을 시각·후각·미각·촉각·청각으로 탐색한다. 천연 다시백을 직접 만드는 창의 활동을 경험한다. 완성한 다시백은 각 가정으로 보내져 가족과 함께 요리에 활용된다.

◆ 지속 가능한 바다 환경과 건강한 먹거리 연계 교육

이 프로그램은 해양 생물의 중요성과 바다 환경 보존을 자연스럽게 교육한다. 유아들은 올바른 식습관과 수산물의 가치를 함께 인식한다. 강정숙 원장은 "유아 주도 다시백 만들기로 생태 환경 영양 식생활 교육이 실현된다"며 "교육공동체와 함께 생태 시민 양성 교육과정을 지속 운영하겠다"고 밝혔다.

경기도시흥교육지원청· 유시흥가온유치원아들, 오감으로 배우는 해양 생태교육

류홍근 기자

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 전문입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Siheung Gaon Kindergarten Children Learn Marine Ecology Through Five Senses

November 3-17 Natural Dashi Broth Making, Developing Healthy Eating Habits and Ecological Awareness

◆ Touch, Feel, and Learn Marine Seafood Directly

Siheung Gaon Kindergarten (Principal Kang Jung-suk) conducts marine organism and seafood education for all young learners from November 3 to 17, 2025, under the theme "Healthy Challenge! Making Natural Dashi Broth." The program allows children to directly touch, feel, and learn through marine ingredients rarely encountered in classroom settings.

◆ Five-Sense Exploration of Anchovies, Kelp, and Shrimp

Young learners explore anchovies, kelp, and shrimp through sight, smell, taste, touch, and hearing. Children experience creative activities making natural dashi broth firsthand. The completed dashi broth is sent to each household for families to use together in cooking.

◆ Linking Sustainable Marine Environment and Healthy Food Education

The program naturally teaches the importance of marine organisms and marine environmental conservation. Young learners simultaneously recognize healthy eating habits and the value of seafood. Principal Kang Jung-suk states, "Learner-led dashi broth making realizes ecological environmental and nutritional food education," adding, "We will continue operating ecological citizenship education programs developed together with the education community."

Reporter: Yu Hong-geun