국문 기사
◆ 가족 없는 생계 위기에서 벗어나다
용인시 기흥구 서농동 거주 김영숙(66세, 가명) 씨는 올해 봄 발에 물건이 떨어지면서 생계 활동과 외출이 불가능해졌다. 가족이 없는 상황에서 우울증 증상까지 나타났다. 지인의 권유로 경기도 긴급복지 핫라인에 전화한 결과 서농동 주민센터 연계로 생계비와 주거비 지원을 받았다. 김 씨는 "주민센터 직원들이 나를 챙겨준다는 것을 느꼈고, 삶의 용기를 얻었다"고 말했다.
◆ 3년 3개월간 누적 상담 2만 6,696명
경기도는 2022년 8월부터 긴급복지 핫라인을 운영해 오는 동안 지난 11월 말 기준 누적 상담 접수 2만 6,696명을 기록했다. 올해만 9,323명이 상담을 받았다. 상담 내용은 복지 관련 7,754명, 건강보험료 미납 및 도정 문의 1만 8,942명으로 구성됐다. 복지 상담 대상자 중 공적지원 2,356명, 민간지원 1,024명, 기타 4,094명, 처리 중 280명이다.
경기도는 2021년 '수원 세 모녀' 사건 이후 2022년 8월 25일 긴급복지 핫라인(010-4419-7722)과 위기상담 통합 콜센터(031-120)를 신설했다. 경기복G톡, 경기도 긴급복지 누리집을 통해 접근성을 확대했다.
◆ 지역사회 제보 2배 이상 증가... 이웃 돌보기 문화 정착
지난 2022년 811월 지역사회 제보는 전체 상담의 10.9%(1,125명 중 123명)였으나, 올해 811월에는 25.1%(628명 중 158명)로 증가했다. 도민이 주변의 위기 이웃을 보다 적극적으로 발굴하는 추세가 나타났다.
경기도는 추가로 빅데이터를 활용해 복지 사각지대를 기획 발굴하고 있다. 올해 1월부터 5월까지 기획 발굴로 위기 도민 3,047명을 지원했다. 도는 도민에게 긴급복지 핫라인(010-4419-7722), 위기상담 통합 콜센터(031-120), 경기복G톡, 긴급복지 누리집 등 4개 채널을 통해 도움이 필요한 이웃을 적극 제보할 것을 권고했다.
류홍근 기자
Below is the full English article translated using "Google Translate" from the above Korean article. Please note that there may be errors in the English translation.
Gyeonggi-do Emergency Welfare Hotline Surpasses 26,000 Consultation Contacts
Three Years and Three Months of Crisis Prevention Achievements... Community Reports More Than Double
◆ Escaping Life Crisis Without Family
Kim Young-sook (66, pseudonym), a resident of Seonong-dong, Giheung-gu, Yongin-si, became unable to engage in livelihood activities and go outside after an object fell on her foot in spring this year. With no family support, depressive symptoms emerged. Upon a friend's recommendation, she called the Gyeonggi-do Emergency Welfare Hotline and was connected to Seonong-dong Community Center for living expenses and housing support. Kim said, "I felt that community center staff cared for me, and I gained courage to live."
◆ Cumulative Consultation Contacts of 26,696 Over Three Years and Three Months
Since August 2022, Gyeonggi-do has operated the Emergency Welfare Hotline and recorded 26,696 cumulative consultation contacts as of the end of November this year. As of this year alone, 9,323 people received consultations. Consultation topics comprised 7,754 welfare-related inquiries and 18,942 inquiries regarding health insurance premium arrears and provincial policies. Among welfare consultation subjects, 2,356 received public support, 1,024 received private support, 4,094 received other assistance, and 280 were in process.
Following the 2021 "Suwon Three Mothers" incident, Gyeonggi-do established the Emergency Welfare Hotline (010-4419-7722) and the Crisis Consultation Integrated Call Center (031-120) on August 25, 2022. The province expanded accessibility through Gyeonggi-bok G-Talk and the Emergency Welfare website.
◆ Community Reports More Than Double... Culture of Neighborly Care Taking Root
Community reports accounted for 10.9 percent (123 of 1,125 people) of total consultations from August to November 2022, but increased to 25.1 percent (158 of 628 people) from August to November this year. A trend emerged of residents more actively identifying neighbors in crisis.
Gyeonggi-do additionally uses big data to strategically identify welfare blind spots. From January to May this year, strategic identification supported 3,047 crisis residents. The province encouraged citizens to actively report neighbors in need through four channels: the Emergency Welfare Hotline (010-4419-7722), the Crisis Consultation Integrated Call Center (031-120), Gyeonggi-bok G-Talk, and the Emergency Welfare website.
Journalist: Ryu Hong-geun