국문 기사
◆ 노선 체계 전면 개편
인천광역시는 12월 22일 광역시도 노선 체계를 재정비했다. 기존 68개 노선 891km에서 76개 노선 931km로 확대됐다. 신규 10개 노선 53km 추가, 기존 13개 노선 선형 조정 5km 추가, 2개 노선 폐지 18km 감소다. 송도·청라경제자유구역 개발계획, 계양 테크노밸리 조성, 고속도로 건설 등 국가 상위계획을 반영했다.
◆ 신규 노선 대규모 개발 지역 집중
송도국제도시 11공구에는 83·85·87호선 3개 노선이 신설됐다. 계양 테크노밸리에는 남북·동서축을 구성하는 81·82호선 2개 노선이 반영됐다. 청라·북항 일대에는 79·80호선 2개 노선이 추가됐고, 서창2지구의 공용 중인 도로 서창남로·서창방산로·서창순환로는 88·89호선으로 신규 포함됐다. 계양~강화 고속도로와 연계되는 강화군 내가면 외포리에서 선원면 신정리까지의 도로는 광역시도 60호선으로 승격됐다.
◆ 기존 노선 조정으로 도시 간선축 강화
기존 노선 중 13개는 기점·종점 및 선형이 조정됐다. 1호선은 오류동에서 북성동까지 기점이 연장됐고, 37호선은 불로동까지 종점이 연장돼 도시 간선축 기능이 강화됐다. 44·68호선은 교통혼잡 개선계획과 영종~신도 평화도로 개통(2025년 5월) 등을 반영해 선형이 조정됐다. 30호선은 기점이 청라에서 석남으로 축소되며, 축소된 구간은 79호선으로 신규 지정됐다. 29호선은 13호선에 병합돼 폐지됐고, 51호선은 관리권 조정으로 '구도'로 하향 조정되면서 광역시도 체계에서 제외됐다. 인천시는 이번 고시 내용을 2026년 상반기 수립 예정인 제3차 인천시 도로건설·관리계획에 반영할 계획이다. 스마트GIS인천 등재로 공공업무 활용도를 높이고 시민 정보 제공 체계를 구축했다.
류홍근 기자
Below is the [full text] of the English article translated using 'Google Translate' of the above article. Please note that there may be errors in the English translation.
Incheon City Expands Metro-Wide Routes to 76 Lines, 931 Kilometers
10 New Routes Added, 13 Existing Routes Adjusted, 2 Routes Eliminated
◆ Comprehensive Route System Overhaul
Incheon City redesignated its metro-wide route system on December 22. The system expanded from 68 existing routes covering 891 kilometers to 76 routes spanning 931 kilometers. The changes include 10 new routes adding 53 kilometers, adjustments to 13 existing routes adding 5 kilometers, and elimination of 2 routes removing 18 kilometers. The redesignation reflects national-level plans including Songdo and Cheongna Free Economic Zone development, Gyeyang Techno Valley construction, and expressway projects.
◆ New Routes Concentrate in Large-Scale Development Areas
Three new routes—83, 85, and 87—were designated in Songdo International City Section 11. In Gyeyang Techno Valley, two new routes—81 and 82—were established to form north-south and east-west axes. In the Cheongna and Bukhang areas, two routes—79 and 80—were added. Three existing public roads in Seochang District 2—Seochang-namro, Seochang-bangsan-ro, and Seochang Loop Road—were newly designated as routes 88 and 89. A road stretch from Naegamyeon Waepori to Seonwonmyeon Sinjeongri in Ganghwa County, connecting to the Gyeyang-Ganghwa Expressway, was upgraded to route 60.
◆ Existing Route Adjustments Strengthen Urban Main Axes
Thirteen existing routes underwent endpoint and alignment adjustments. Route 1 extended its starting point from Oryu-dong to Bukseong-dong, and Route 37 extended its endpoint to Bullo-dong, strengthening urban arterial functions. Routes 44 and 68 adjusted their alignments to reflect traffic congestion improvement plans and the opening of the Yeongheung-Shindo Peace Road in May 2025. Route 30 reduced its starting point from Cheongna to Seoknam, with the reduced section newly designated as route 79. Route 29 was eliminated through merger with Route 13, and Route 51 was downgraded to 'former road' status and excluded from the metro-wide system due to jurisdiction adjustment needs. Incheon City plans to reflect the new designations in the Third Incheon City Road Construction and Management Plan scheduled for the first half of 2026. The city established an information system on Smart GIS Incheon to increase public service utilization and provide easy citizen access.
Reporter: Hong-Geun Ryu