인천광역시교육청, 학교 내 대안교실 담당자 연수 개최.사진/인천광역시교육청
국문 기사
◆ 연수 개최와 참여 규모
인천광역시교육청(교육감 도성훈)은 27일 인천북부교육문화센터에서 '학교 내 대안교실 담당자 하반기 연수'를 개최했다. 이 연수에는 관내 94개 운영교 대안교실 담당자와 교육청 관계자 100여명이 참석했다.
◆ 연수 프로그램과 핵심 내용
연수는 음악콘서트와 우수 운영사례 발표로 진행됐다. 참석자들은 학생 관계 회복, 감정 조절 지원, 학습연계 활동 등 현장에서 활용 가능한 운영 전략과 2026년 운영 방향을 공유했다. 프로그램은 교사 전문성 강화와 학업중단 위기학생 지원 과정에서의 정서 소진 회복을 주요 목표로 설계됐다.
◆ 현장 반응과 향후 계획
참석 교사는 "학생만 챙기느라 잊고 있었던 자신을 돌아보는 시간이었다"며 "학생 유형별 접근 전략과 지원 방법을 교실에서 즉시 적용할 수 있을 것"이라고 평가했다. 인천시교육청 관계자는 "대안교실은 학생 회복을 돕는 동시에 교사 전문성이 가장 많이 발휘되는 공간"이라며 "전문성·정서 회복·현장 지원체계를 함께 강화해 더 체계적이고 지속가능하게 운영할 계획"이라고 밝혔다.
류홍근 기자
Below is a complete English version translated from the above article using Google Translate. Please note that there may be errors in the English translation.
Incheon Office of Education Holds Training for Alternative Classroom Managers
100 Participants from 94 Schools Attend Training to Strengthen Support for At-Risk Students and Teacher Emotional Recovery
◆ Training Implementation and Participation Scale
Incheon Metropolitan Office of Education (Superintendent Do Sung-hun) held a "second-half training session for school-based alternative classroom managers" at the Incheon Northern Education and Culture Center on the 27th. The training was attended by alternative classroom managers from 94 operating schools and approximately 100 education office officials.
◆ Training Programs and Core Content
The training proceeded with a music concert and presentations of excellent operational cases. Participants shared operational strategies applicable to on-site work, including student relationship recovery, emotional regulation support, and learning-linked activities, as well as 2026 operational directions. The program was designed with key objectives of enhancing teacher expertise and promoting emotional recovery during the process of supporting at-risk students at risk of dropping out.
◆ On-Site Responses and Future Plans
A participating teacher stated, "It was a time to reflect on myself, which I had forgotten while only caring for students," and noted that "student-type-specific approach strategies and support methods can be immediately applied in the classroom." An official from Incheon Office of Education stated, "The alternative classroom is a space where student recovery is supported while teacher expertise is most demonstrated," and added, "We plan to strengthen expertise, emotional recovery, and on-site support systems together to operate more systematically and sustainably."
Reporter Ryu Hong-geun