시민 참여형 스마트도시 기획 리빙랩 발대식. 싲;ㄴ/인천광역시

인천광역시는 교통과 환경 분야 지역 현안을 시민과 함께 해결하기 위한 '스마트도시 리빙랩'을 운영하고 있다고 밝혔다.

리빙랩(Living Lab)은 생활 속 문제를 시민·전문가·행정이 함께 참여해 아이디어를 도출하고 적정 기술을 적용해 해결책을 모색하는 수평적 참여형 혁신 프로그램이다.

인천시 '스마트도시' 리빙랩은 총 3개 과제로 구성됐다. 12월까지 과제별 6회 차에 걸쳐 운영된다.

첫 번째 과제는 'ITS 빅데이터 기반 교통현황 개선'이다. 인천시의 지능형 교통시스템(ITS) 데이터를 활용해 교통 문제를 분석하고, 민·관·산·학 협력을 통해 창의적 해결 방안을 도출한다.

두 번째 과제는 '시민 참여형 융합 데이터 기반 교통문제 지도 제작'이다. 시민들에게 이동 목적, 불편 구간, 체감 이유 등에 관한 의견을 수집해 빅데이터와 결합한다. 교통문제 지도를 제작하고 향후 교통 정책의 우선순위 설정에 반영할 예정이다.

세 번째 과제는 '연평도 폐그물 악취 해결'이다. 꽃게잡이 폐그물 처리 과정에서 발생하는 악취·침출수·벌레 문제를 넘어, 토양·해양오염 방지와 처리비용 절감 등 지속 가능한 대안을 마련하는 것을 목표로 추진된다.

9월 25일부터 연평도 현지에서 환경 분야 '폐그물 악취 해결' 리빙랩이 시작됐다.

10월 17일부터는 인하대학교에서 교통 분야 'ITS 빅데이터 기반 교통현황 개선'과 '시민 참여형 융합 데이터 기반 교통문제 지도 제작' 과제 리빙랩이 운영되고 있다. 리빙랩에서는 시민 의견을 공유하고 문제의 본질을 함께 정의하며 공감대를 형성했다.

인천시는 10월 27일부터 3주간 시민 의견 조사 프로그램 'Talk to Incheon'을 운영해 교통 불편 경험을 체계적으로 수집한다.

수집된 시민 데이터는 지능형 교통시스템 빅데이터와 결합해 정책 우선순위 설정과 교통문제 개선 과제 도출에 활용된다.

참여 방법과 세부 내용은 인천시 공식 사회관계망서비스(인스타그램, 페이스북)와 인천On마을 누리집을 통해 안내된다.

김용태 시 도시관리과장은 "리빙랩은 행정 주도의 일방적 정책이 아닌, 시민이 직접 참여하여 문제를 발굴하고 해결책을 모색하는 혁신적 정책 모델"이라고 말했다.

김 과장은 "생활환경 개선은 물론 교통 분야에서도 빅데이터와 시민 체감형 데이터를 결합해 실질적인 개선 방안을 도출할 것"이라고 덧붙였다.

류홍근 기자

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Incheon City Operates 'Smart City Living Lab'… Solving Transportation and Environmental Problems with Citizens

Utilizes Transportation ITS Big Data, Citizen Participatory Transportation Problem Map, Yeonpyeong Island Waste Net Odor Solution

Operates 3 Tasks 6 Times Until December… Collects Citizen Opinions Through 'Talk to Incheon'

Incheon Metropolitan City announced that it is operating a 'Smart City Living Lab' to solve regional issues in transportation and environment together with citizens.

Living Lab is a horizontal participatory innovation program in which citizens, experts, and administration participate together to derive ideas for various problems in daily life and seek solutions by applying appropriate technology.

The Incheon Metropolitan City 'Smart City' Living Lab consists of a total of 3 tasks. It will be operated 6 times per task until December.

The first task is 'Improving Transportation Status Based on ITS Big Data'. It analyzes transportation problems using Incheon City's Intelligent Transport System (ITS) data and derives creative solutions through public-private-industry-academic cooperation.

The second task is 'Creating Citizen Participatory Convergence Data-Based Transportation Problem Map'. It collects opinions from citizens about travel purposes, inconvenient sections, and reasons for perception and combines them with big data. A transportation problem map will be created and reflected in setting priorities for future transportation policies.

The third task is 'Solving Yeonpyeong Island Waste Net Odor'. Beyond the odor, leachate, and insect problems that occur during the disposal of blue crab fishing waste nets, it is promoted with the goal of preparing sustainable alternatives such as preventing soil and marine pollution and reducing disposal costs.

From September 25, the environmental field 'Waste Net Odor Solution' Living Lab started locally on Yeonpyeong Island.

From October 17, the transportation field 'Improving Transportation Status Based on ITS Big Data' and 'Creating Citizen Participatory Convergence Data-Based Transportation Problem Map' task Living Labs have been operating at Inha University. The Living Labs shared citizen opinions, defined the essence of problems together, and formed consensus.

Incheon City will systematically collect transportation inconvenience experiences by operating the citizen opinion survey program 'Talk to Incheon' for 3 weeks from October 27.

The collected citizen data will be combined with intelligent transportation system big data and used for setting policy priorities and deriving transportation problem improvement tasks.

Participation methods and details are guided through Incheon City's official social media (Instagram, Facebook) and Incheon On Maeul website.

Kim Yong-tae, Director of Urban Management Division, said, "Living Lab is an innovative policy model where citizens directly participate to discover problems and seek solutions, rather than unilateral administration-led policies."

Director Kim added, "We will derive practical improvement measures by combining big data with citizen-perceived data not only in living environment improvement but also in the transportation field."

Reporter Ryu Hong-geun