‘밝은학교문화 만들기’프로그램에 참여 중인 학생들 사진/고양특례시

고양특례시(시장 이동환)는 청소년의 올바른 디지털 기기 사용과 자기조절 능력 강화를 위해 2026년부터 디지털 문화 교육을 실시한다고 21일 밝혔다. 인공지능(AI), SNS, 인터넷 게임 등 디지털 활동이 청소년 일상에 깊이 자리한 만큼, 시는 건전한 이용 습관 형성을 위한 단계별 교육을 추진할 계획이다.

시는 올해 ‘밝은학교문화 만들기’ 사업에 1억7천만 원을 편성해, 기존 공모 방식에서 벗어나 관내 중학교 1학년 전체 42개교 327학급으로 지원 대상을 확대했다. 이 사업은 학생들의 정서적 안정과 또래 관계 형성에 효과를 보이며 긍정적인 평가를 받았다.

이 성과를 토대로 시는 2026년부터 ‘밝은학교문화 만들기’에 디지털 문화 교육을 결합해 추진한다. 주요 프로그램은 디지털 리터러시 교육, SNS·게임 이용 습관 개선, 자기조절 역량 강화 등을 포함한다. 시 관계자는 “AI와 SNS 등 디지털 문화가 청소년에게 필수적인 만큼, 학교·가정·지역사회가 함께 균형 잡힌 활용 문화를 조성하도록 지원하겠다”고 말했다.

김한규 기자

English Article

(Below is the full English translation of the article via Google Translate. Translation errors may exist.)

Title: Goyang City to Introduce Digital Culture Education for Youth Starting in 2026

Subtitle: City Expands “Bright School Culture” Project with Digital Literacy and Self-Regulation Training

Goyang Special City (Mayor Lee Dong-hwan) announced on October 21 that it will introduce digital culture education for students starting in 2026 to strengthen youth self-regulation and promote balanced digital use. With AI, social media, and online games now integral to young people’s lives, the city plans to implement step-by-step programs that encourage healthy digital habits and positive peer relationships.

In 2025, the city allocated 1.7 billion KRW to expand its “Bright School Culture” initiative from a limited pilot to all 327 first-year classes at 42 middle and special schools across Goyang. The program, which focuses on emotional stability and relationship-building, has been positively evaluated for helping students adapt to school life during an emotionally sensitive period.

Building on these results, Goyang City will integrate digital culture education into the “Bright School Culture” project from 2026. The curriculum will include digital literacy, healthy use of SNS and gaming, and self-regulation training. A city official stated, “As AI and digital platforms become essential parts of youth life, we will continue to work with schools, families, and local communities to help students develop balanced and responsible digital behaviors.”

Reporter Kim Han-kyu