오세훈 서울시장이 18일 서울시청에서 강북횡단 지하도시고속도로 건설 계획을 발표하며 고가 모형을 철거하는 퍼포먼스를 하고 있다. . 2025.12.18.

국문 기사

◆ 강남북 불균형 해소 위해 지하고속도로 건설

서울시가 18일 '강북횡단 지하도시고속도로 건설' 계획을 발표했다. 오세훈 서울시장은 이날 서울시청에서 "강남북 불균형을 고착시켜 온 도시 구조를 근본부터 바꾸고 강북의 잠재력을 서울 전체의 성장 동력으로 되살리기 위한 전략적 결단"이라고 밝혔다. 서울시에 따르면 도시고속도로 21개 노선 중 15개가 505만명이 거주하는 강남에 집중돼 있다. 반면 서울 전체 인구의 47%인 454만명이 사는 강북에는 6개 노선만 있어 내부순환로와 북부간선도로에 차량이 과도하게 쏠리고 있다.

◆ 성산~하월곡 러시아워 속도 67km로 개선 전망

성산하월곡 구간은 하루 약 13만대 차량이 몰리면서 러시아워 평균 통행 속도가 시속 34.5km에 불과하다. 1990년대 건설된 내부순환로와 북부간선도로가 노후화하면서 올해 391억원인 유지관리비가 2055년에는 989억원까지 증가할 것으로 추산됐다. 서울시는 2037년 사업 완료 시 성산하월곡 구간 러시아워 평균 통행 속도가 시속 67km까지 증가할 것으로 전망했다.

정릉입구교차로 부근 사업 시행 전·후

◆ 강북권 지자체 환영

강북권 지방자치단체들은 대체로 환영의 뜻을 밝혔다.

이성헌 서대문구청장은 "너무 반가운 소식"이라며 "서대문구 숙원사업인 강북횡단선 경전철 사업도 함께 추진되면 주민들의 교통 여건은 더욱 개선될 것"이라고 말했다. 종로구 관계자는 "내부순환로를 지하화하고 지상부 도로가 넓어지면 평창문화로 교통량 분산에 따른 교통 체증이 크게 완화될 것으로 기대한다"고 밝혔다.

허재원 기자

영문 기사

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Seoul City Announces "Gangbuk Cross Underground Urban Expressway Construction"…Completion Target 2037

Subtitle: Seongsan-Hawolgok Rush Hour Speed Expected to Improve from 34.5km to 67km…Gangbuk District Governments Welcome

◆ Underground Expressway Construction to Resolve Gangnam-Gangbuk Imbalance

Seoul City announced the 'Gangbuk Cross Underground Urban Expressway Construction' plan on December 18. Seoul Mayor Oh Se-hoon stated at Seoul City Hall, "This is a strategic decision to fundamentally change the urban structure that has perpetuated the Gangnam-Gangbuk imbalance and revive Gangbuk's potential as a growth engine for all of Seoul." According to Seoul City, 15 of 21 urban expressway routes are concentrated in Gangnam where 5.05 million people reside. Meanwhile, Gangbuk, home to 4.54 million people representing 47% of Seoul's total population, has only 6 routes, causing excessive traffic concentration on the Inner Ring Road and Northern Arterial Road.

◆ Rush Hour Speed Expected to Improve to 67km on Seongsan-Hawolgok Section

The Seongsan-Hawolgok section sees approximately 130,000 vehicles daily, with rush hour average travel speed at only 34.5km per hour. Maintenance costs for the Inner Ring Road and Northern Arterial Road built in the 1990s are estimated to increase from 39.1 billion won this year to 98.9 billion won by 2055 due to aging. Seoul City projects that upon project completion in 2037, rush hour average travel speed on the Seongsan-Hawolgok section will increase to 67km per hour.

◆ Gangbuk District Governments Welcome

Gangbuk district governments generally expressed welcome. Seodaemun District Mayor Lee Seong-heon said, "This is very welcome news. If the Gangbuk Cross light rail project, a long-cherished project of Seodaemun District, is also promoted together, residents' transportation conditions will further improve." A Jongno District official stated, "If the Inner Ring Road goes underground and surface roads widen, traffic congestion from Pyeongchang Culture Road traffic distribution is expected to be greatly alleviated.

Reporter Heo Jae-won