지난해 7월 서울 시청역 인근에서 차량이 역주행해 14명의 사상자가 발생했다. 서울 남대문경찰서는 사고 원전을 '가속 페달 오조작'으로 확인했다.

류재혁 당시 서울 남대문경찰서장은 지난해 8월 "(운전자가) 가속 페달을 밟았다 떼었다를 반복한 것으로 확인됐다"고 밝혔다.

급발진 의심 사고 중 최근 5년간 운전자 오조작으로 확인된 경우는 전체의 85%다.

현대차는 지난해 소형 SUV에 가속 페달 오조작 방지 기술을 처음 도입했다. 주행 중 전방 장애물을 감지하면 가속 페달을 밟아도 속도가 더 올라가지 않는 방식이다.

현대차는 패밀리카 모델인 EV5에 실수로 가속 페달을 끝까지 밟아도 차량을 안정적으로 제어하는 기술을 적용했다.

일본은 2028년까지 모든 신차에 페달 오조작 방지 장치 장착을 의무화한다. 기존 차량도 시중에서 60만 원 정도에 구매해 장착할 수 있다.

우리나라는 2029년부터 신차에 페달 오조작 방지 장치를 의무화하는 방안을 입법예고했다.

김용은 한국자동차연구원 책임연구원은 "차량에 문제가 있거나 환경적 요인으로 페달이 고착됐을 때는 현재 기술이 고려하지 않는다"며 "운전자 실수 외에도 모든 경우를 포함해야 한다"고 지적했다.

현대차그룹은 관련법 개정 전이라도 개발된 시스템을 차종에 맞게 설정해 오조작 방지 장치를 장착한 신차 출시를 늘릴 계획이다.

허재원 기자

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

Accelerator Pedal Misoperation Prevention Technology to Be Mandatory for New Cars in 2029... Hyundai Motor Introduces in Advance

Seoul City Hall Accident Shows 85% Driver Error... Japan Mandates by 2028

A vehicle drove in reverse near Seoul City Hall Station in July last year, causing 14 casualties. The Seoul Namdaemun Police Station confirmed the accident cause as 'accelerator pedal misoperation.'

Ryu Jae-hyuk, then chief of Seoul Namdaemun Police Station, stated in August last year, "We confirmed (the driver) repeatedly pressed and released the accelerator pedal."

Among suspected sudden acceleration accidents over the past five years, driver misoperation accounted for 85% of all cases.

Hyundai Motor introduced accelerator pedal misoperation prevention technology for the first time in a compact SUV last year. The system detects obstacles ahead while driving and prevents speed increase even when pressing the accelerator pedal.

Hyundai Motor applied technology to the family car model EV5 that stably controls the vehicle even when mistakenly pressing the accelerator pedal to the end.

Japan mandates installation of pedal misoperation prevention devices in all new cars by 2028. Existing vehicles can purchase and install the device in the market for about 600,000 won.

South Korea announced legislative notice to mandate pedal misoperation prevention devices in new cars from 2029.

Kim Yong-eun, principal researcher at Korea Automobile Research Institute, pointed out, "Current technology does not consider cases when pedals stick due to vehicle problems or environmental factors," adding, "It must include all cases beyond driver error."

Hyundai Motor Group plans to increase new car launches equipped with misoperation prevention devices by adjusting the developed system for each vehicle model even before legal amendments.

Reporter Heo Jae-won