N002 누리버스 개통식에 참석한 이동환 고양특례시장. 사진/고양시
국문 기사
◆ 교통약자 30만 명, 전체 인구의 29%
고양특례시(시장 이동환) 인구 현황에 따르면 고령자, 임산부, 장애인 등 교통약자 수는 총 인구의 29%인 308,060명으로 추정된다. 교통약자 수는 꾸준히 증가하고 있는 것으로 나타났다.
고양시는 교통약자가 안전하고 편리하게 이동할 수 있도록 다양한 교통수단 보급과 지원을 확대한다. 대중교통 소외지역의 이동 편의를 높이기 위해 고양누리버스 등 공공교통을 활성화하고 있다.
이동환 고양특례시장은 "누구든 이동과 접근에 어려움을 겪지 않도록 시민 모두를 위한 교통 체계를 구축하고 수요자 중심의 맞춤형 편의 서비스를 더욱 강화해 나가겠다"고 말했다.
◆ 특별교통수단 79대·임차택시 13대 운영, 16만 건 이용
고양시 교통약자 이동지원센터는 2010년 설립 이후 특별교통수단과 임차택시 운영을 점차 확대해 나가고 있다. 특별교통수단은 휠체어 승강기 등을 장착한 교통약자용 차량으로 79대가 운행 중이다. 임차택시 13대는 호출을 받으면 대상자에 맞게 이동 서비스를 제공한다.
10월 말 기준 고양시 교통약자 이동지원센터에 등록된 회원 수는 총 16,672명이다. 이용 건수는 13만 9,108건에 달한다.
2023년 10월부터는 경기도 광역이동지원서비스를 도입해 서울과 인천까지 운행 지역을 넓혔다. 2024년 12월부터는 기존 시군 이동지원센터와 광역이동지원센터로 나뉘어 있던 배차 주체를 일원화했다. 경기도 광역이동지원센터에서 통합 배차를 실시해 이동 편의성을 대폭 높였다.
중증장애인 택시비 지원 사업으로 교통약자의 경제적 부담을 덜어주고 있다. 고양시에 거주하는 장애의 정도가 심한 장애인은 제휴 체크카드를 발급받아 택시를 이용하고 택시 요금 보조금을 받을 수 있다. 보조금은 이용 요금의 70%로 1회 1만 원, 1개월 10만 원 한도다. 10월까지 49,267건 지원이 이뤄졌다.
◆ 민선8기 공약 저상버스 300대 도입 완료, 총 487대 운행
고양시는 장애물 없는 생활환경(배리어 프리) 조성을 위해 민선8기 내 저상버스 300대 확대 도입을 공약으로 삼았다. 해마다 단계적으로 보급해 왔다.
저상버스는 계단 없이 탑승할 수 있는 구조다. 휠체어 이용자·고령자 등 교통약자는 물론 일반 승객들도 안전하고 편리하게 버스를 이용할 수 있다. 2022년 하반기 37대, 2023년 162대, 2024년 77대를 보급한 데 이어 올해 41대를 추가 보급해 총 317대 도입이 완료됐다. 현재 고양시에는 총 487대 저상버스가 운행 중이며 올해 안으로 33대를 추가 보급할 예정이다.
'교통약자의 이동편의 증진법' 개정에 따라 2023년 1월 19일부터 노선버스를 대폐차하는 경우 저상버스 도입이 의무화됐다. 고양시는 저상버스 조기 보급과 운수업체 부담 완화를 위해 업체에서 저상버스 구매 시 대당 최대 9천만 원 보조금을 지원하고 있다.
이용객 만족도 향상을 위해 버스정보시스템에 저상버스 도착 정보 제공을 확대하고 정류장 시설물 개선, 운전자 교육과 안전 매뉴얼을 강화할 방침이다.
◆ 고양누리버스 월 4만 명 이용, 노선 지속 확대
고양시는 경기도 도시형 교통모델 사업인 고양누리버스를 운영하고 있다. 9월 기준 월평균 이용객은 41,993명으로 교통 취약지역 주민을 위한 불편 해소에 기여하고 있다.
현재 노선은 N001, N002, N003, N005, N007 등 5개로 총 11대 버스가 운영 중이다. 1월에는 N002 노선을 대화역에서 GTX-A 킨텍스역까지 연장했다. 7월에는 운수종사자 추가 채용으로 1대를 증차했다. 4월에는 N003 노선을 신설했으며 장항지구와 GTX-A역을 연결해 환승 편의성을 높였다.
대중교통 소외지역 이동권 확보를 위해 7월 N005 노선을 필리핀참전비에서 대자동마을회관까지 연장해 교통 취약지역 주민들의 이동이 편리해졌다.
고양시는 고양누리버스를 통해 수요자 중심 노선 효율화를 추진하고 대중교통 소외지역의 이동권 확보와 교통복지 증진을 위해 노력할 방침이다.
류홍근 기자
English Article
Below is the full text of an English article translated from the above article with 'Google Translate'. It is assumed that there may be errors in the English translation.
Goyang City Transportation Vulnerable Population Reaches 300,000…Completes Additional 300 Low-Floor Buses
Subtitle: Operates 79 special transportation vehicles and 11 Nuri buses…Reduces economic burden through taxi fare support for severely disabled
◆ 300,000 transportation vulnerable, 29% of total population
According to Goyang Special City (Mayor Lee Dong-hwan) population status, the number of transportation vulnerable including the elderly, pregnant women, and disabled is estimated at 308,060, or 29% of the total population. The number of transportation vulnerable continues to increase.
Goyang City is expanding the supply and support of various transportation methods so that the transportation vulnerable can move safely and conveniently. It is activating public transportation such as Goyang Nuri Bus to improve mobility convenience in areas underserved by public transportation.
Goyang Special City Mayor Lee Dong-hwan said, "We will build a transportation system for all citizens so that no one has difficulty with movement and access, and further strengthen customized convenience services centered on users."
◆ Operating 79 special transportation vehicles and 13 chartered taxis, 160,000 uses
The Goyang City Transportation Vulnerable Mobility Support Center has been gradually expanding the operation of special transportation vehicles and chartered taxis since its establishment in 2010. Special transportation vehicles are vehicles for the transportation vulnerable equipped with wheelchair lifts and 79 are in operation. Thirteen chartered taxis provide mobility services tailored to users upon call.
As of the end of October, the total number of members registered at the Goyang City Transportation Vulnerable Mobility Support Center is 16,672. The number of uses reaches 139,108.
Since October 2023, the Gyeonggi-do Regional Mobility Support Service was introduced, expanding the service area to Seoul and Incheon. Since December 2024, the dispatch entities that were previously divided between city/county mobility support centers and the regional mobility support center were unified. The Gyeonggi-do Regional Mobility Support Center now conducts integrated dispatching, greatly improving mobility convenience.
The taxi fare support project for the severely disabled helps reduce the economic burden on the transportation vulnerable. Severely disabled persons residing in Goyang City can receive a partner check card to use taxis and receive taxi fare subsidies. The subsidy is 70% of the fare with a limit of 10,000 won per trip and 100,000 won per month. As of October, 49,267 cases have been supported.
◆ Completes 8th local election pledge of 300 low-floor buses, total 487 in operation
Goyang City pledged to expand the introduction of 300 low-floor buses during the 8th local election to create a barrier-free living environment. It has been supplying them in stages every year.
Low-floor buses have a structure that allows boarding without stairs. Not only transportation vulnerable such as wheelchair users and the elderly, but also general passengers can use buses safely and conveniently. Following the supply of 37 in the second half of 2022, 162 in 2023, and 77 in 2024, 41 additional units were supplied this year, completing the introduction of a total of 317 units. Currently, a total of 487 low-floor buses are in operation in Goyang City, with plans to supply an additional 33 by the end of this year.
According to the revision of the 'Act on Promotion of Mobility Convenience for Transportation Vulnerable', low-floor bus introduction has been mandatory when scrapping route buses since January 19, 2023. Goyang City provides subsidies of up to 90 million won per vehicle when companies purchase low-floor buses to promote early supply and ease the burden on transportation companies.
To improve user satisfaction, the city plans to expand the provision of low-floor bus arrival information in the bus information system, improve bus stop facilities, and strengthen driver training and safety manuals.
◆ Goyang Nuri Bus used by 40,000 monthly, routes continuously expanded
Goyang City operates Goyang Nuri Bus, a Gyeonggi-do urban transportation model project. As of September, the monthly average number of users is 41,993, contributing to resolving inconveniences for residents in transportation-vulnerable areas.
Currently, there are 5 routes including N001, N002, N003, N005, and N007, with a total of 11 buses in operation. In January, the N002 route was extended from Daehwa Station to GTX-A KINTEX Station. In July, one vehicle was added through additional hiring of transportation workers. In April, the N003 route was newly established, connecting Janghang District with GTX-A Station to improve transfer convenience.
To secure mobility rights in areas underserved by public transportation, the N005 route was extended from the Philippines War Memorial to Daeja-dong Village Hall in July, making movement more convenient for residents in transportation-vulnerable areas.
Goyang City plans to promote route efficiency centered on users through Goyang Nuri Bus and strive to secure mobility rights and improve transportation welfare in areas underserved by public transportation.
수소저상버스 휠체어 탑승용 경사판. 사진/고양시
Reporter Ryu Hong-geun